In een competitieve arbeidsmarkt waar talent schaars is maakt het een wereld van verschil of je als werkgever investeert in het welzijn van je medewerkers. Een organisatie die aandacht heeft voor de gezondheid en motivatie van haar medewerkers, verhoogt de productiviteit, de veerkracht en het plezier waarmee medewerkers komen werken. Een duurzaam welzijnsbeleid is dan ook geen nice to have meer, maar een strategische investering. Het gaat verder dan alleen het vermijden van burn-outs of ziekte. Een duurzaam welzijnsbeleid bevordert een cultuur waarin werknemers kunnen groeien. Toch worstelen veel HR- en business managers met één vraag: hoe maak je de return on investment (ROI) van een welzijnsbeleid concreet?
Wat betekent ROI?
ROI staat voor Return on Investment. Het is een maatstaf om te bepalen hoeveel een investering oplevert in verhouding tot de kosten die je maakt. In bedrijven wordt ROI vooral gebruikt om financiële knopen door te hakken, bijvoorbeeld om te bepalen of een nieuwe machine, software of marketingcampagne rendeert. In een welzijnscontext is de ROI genuanceerder. Het gaat dan niet enkel om euro’s besparen, maar ook om waarde creëren: minder ziekteverzuim, hogere productiviteit, meer betrokkenheid en een aantrekkelijker werkgeversmerk.
Die verbeteringen lijken op het eerste gezicht minder tastbaar. Toch blijkt uit onderzoek dat welzijnsprogramma’s een kwantitatief meetbare ROI hebben. Internationaal onderzoek toont namelijk aan dat elke euro die geïnvesteerd wordt in welzijn gemiddeld 3,27 dollar oplevert aan lagere medische kosten en 2,73 dollar aan vermeden kosten door afwezigheden. Dichter bij huis hebben studies uitgewezen dat bedrijven jaarlijks zo’n € 3.000 per werknemer verliezen door mentale en fysieke kwalen.
Omdat welzijn menselijker is dan een simpele rekensom, wordt er vaak gesproken over Value on Investment (VOI) in plaats van ROI. VOI staat voor de bredere waarde die een welzijnsbeleid creëert. Denk maar aan meer verbondenheid, betere teamdynamiek en een inclusieve bedrijfscultuur. Kortom: ROI geeft de harde cijfers, VOI belicht de zachte maar duurzame voordelen.

Waarom is het belangrijk om de ROI van je welzijnsbeleid te meten?
Veel bedrijven zijn bezig met welzijn, maar investeren in losse initiatieven. Denk aan fruit op het werk, toegang tot een ziekteverzekering of eventueel wandel- of yogasessie tijdens de lunchpauze. Dat zijn heel mooie initiatieven, maar het nadeel van zulke losse activiteiten is dat er een duidelijke strategie ontbreekt. Zonder die strategie loop je het risico dat je investeringen doet waarvan je het resultaat niet kan meten.
Door een duurzaam welzijnsbeleid te implementeren, kan je de ROI van je inspanningen meten. Als je je zorgen maakt dat de focus op de ROI ervoor zorgt dat welzijn gereduceerd wordt tot cijfers, kunnen we je geruststellen. Resultaten meten helpt je vooral om een verhaal te vertellen dat mensgericht en zakelijk is.
- Welzijn wordt tastbaar en concreet doordat je zicht krijgt op de resultaten van het beleid.
- Investeringen kunnen beargumenteerd worden, waardoor je gemakkelijker de business case van welzijn kan opmaken en budgetten kan vrijmaken.
- Je impact wordt groter, doordat je meteen ziet welke acties effectief werken en welke bijgestuurd moeten worden.
- Je creëert draagvlak bij medewerkers en leidinggevenden. Resultaten helpen hen om beter te begrijpen waarom welzijn een strategische prioriteit is.

5 cijfers om je welzijnsbeleid te monitoren
Een duurzaam welzijnsbeleid heeft verschillende KPI’s. Dit zijn vijf cruciale metrics die je als HR-manager in het oog kan houden:
1. Ziekteverzuimpercentage
Een daling in kort én langdurig ziekteverzuim is vaak de meest zichtbare indicator. Welzijnsprogramma’s verlagen gezondheidsrisico’s en mentale uitval, waardoor werknemers minder vaak én minder lang afwezig zijn.
2. Presenteïsme
Niet alleen afwezigheid telt, ook aanwezig maar niet productief zijn kost organisaties handenvol geld. Studies tonen dat ongezonde leefgewoonten en chronische klachten zoals rug- en nekpijn de productiviteit drastisch verminderen.
3. Medewerkerstevredenheid en engagement
Regelmatige bevragingen via surveys of pulse checks meten hoe medewerkers zich voelen. Een hoger welzijnsniveau vertaalt zich in meer betrokkenheid, loyaliteit en een positievere werkcultuur.
4. Gezondheidsindicatoren
Denk aan bloeddruk, cholesterol, BMI of stressniveaus. Hoewel dit vaak anonieme, geaggregeerde data zijn, geven ze inzicht in de gezondheidstrends binnen je organisatie en de effectiviteit van je preventieve acties.
5. Retentie en employer branding
Organisaties met een sterk welzijnsbeleid zijn aantrekkelijker voor (potentiële) medewerkers. Minder verloop en een hogere instroom van talent zijn indirecte maar cruciale ROI-factoren.
Een blauwdruk van je inspanningen met Springbok Coaching
Een welzijnsbeleid rendeert pas echt als het duurzaam en strategisch ingebed wordt in de organisatie. Misschien weet je nog niet goed waar te beginnen in je focus op welzijn op het werk. Het Whealthy Workplace Kompas van Springbok Coaching kan je helpen. Het welzijnskompas is een praktisch instrument dat organisaties helpt hun welzijnsbeleid te analyseren om uiteindelijk een strategisch welzijnsplan op te stellen dat bij de organisatie past. Via scans en analyses maakt Springbok Coaching een blauwdruk van de huidige situatie van je organisatie en worden er hefbomen geïdentificeerd om medewerkers fysiek, mentaal en sociaal te versterken.
Wil jij ook aan de slag met duurzaam welzijn? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.