Doorgaan naar artikel

Informeer je, boek meteen je traject of ontvang een vrijblijvende offerte!

Bomen staan alleen en geven de stilte weer

Quiet quitting: wat is het en hoe ga je ermee om?

“If Quiet Quitting is widespread, it’s not just an employee problem; it’s a leadership problem.” — Simon Sinek

Wat is quiet quitting precies?

Quiet quitting is een fenomeen waarbij medewerkers ervoor kiezen om enkel de taken uit te voeren die in hun functiebeschrijving staan. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, nemen quiet quitters geen ontslag. Ze blijven actief in de organisatie en voeren hun job uit, ze haken mentaal af, waardoor ze minder betrokken zijn bij de doelstellingen en de groei van de organisatie en niet gemotiveerd zijn om extra inspanningen te leveren. 

De term quiet quitting werd bekend in 2022 dankzij Tiktok, maar eigenlijk is het fenomeen helemaal niet nieuw. Teleurstellingen, een te hoge werkdruk of een gebrek aan groeiperspectief hebben altijd al een rol gespeeld in de emotionele betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie. Wat wel veranderd is, is de openheid om erover te spreken. Waar quiet quitting vroeger vooral een manier was om ontevredenheid te tonen, is het vandaag een bewuste keuze om grenzen te stellen.

Quiet quitting mag niet verward worden met presenteïsme. Bij presenteïsme, ook wel roze verzuim genoemd, zijn medewerkers ook fysiek aanwezig op de job, maar zijn ze niet meer productief doordat ze ziek zijn of zich mentaal of emotioneel niet goed voelen. Presenteïsme is dus het omgekeerde van absenteïsme, waarbij zieke medewerkers thuis blijven. Ook presenteïsme heeft een negatieve invloed op de organisatie, doordat medewerkers minder goed presteren, meer fouten maken en ziektes kunnen verspreiden.

Pion afgezonderd van de rest

Hoe herken je quiet quitting bij jouw medewerkers? 4 signalen

  • Gebrek aan initiatief: quiet quitting wordt gekenmerkt door een afname van initiatief. Medewerkers doen geen extra inspanningen meer boven op hun eigen job. Ze doen enkel wat hen gevraagd wordt en gaan niet op zoek naar verbeteringen.
  • Geen overuren: gelinkt aan het gebrek aan initiatief is de strikte opvolging van de werktijden. Ze nemen geen werk op buiten de standaarduren en vermijden zelfs in drukke periodes overuren.
  • Aanwezig, maar geen actieve deelname: quiet quitters zijn wel aanwezig in, maar ze nemen niet actief deel aan het bedrijfsleven binnen de organisatie. Ze tonen weinig tot geen interesse en houden zich afzijdig tijdens groepsgesprekken en vergaderingen. Ook de interacties met collega’s zijn beperkt.
  • Onverschillige houding: die passiviteit komt in het algemeen terug in hun houding: medewerkers die aan quiet quitting doen, tonen weinig enthousiasme en lijken zich niet veel aan te trekken van wat er binnen de organisatie gebeurt. Daarnaast hebben ze geen interesse in persoonlijke groei, interne carrièrekansen of opleidingen.

Wat zijn de oorzaken van quiet quitting?

  • Onevenwichtige werk-privé balans: quiet quitters geven een hogere prioriteit aan hun privéleven. Als hun job hun leven begint te domineren of de werkdruk te hoog wordt, stellen ze bewust hun grenzen en nemen ze mentaal afstand.
  • Werk zonder betekenis: betekenisvol werk is een belangrijke motivator. Wie betekenisvol werk doet, voelt zich meer betrokken bij de organisatie. Omgekeerd zullen medewerkers die niet het gevoel hebben dat ze een nuttige bijdrage leveren zich stilaan terugtrekken.
  • Gebrek aan vertrouwen in het management: leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het werkgeluk van je medewerkers. Een gebrek aan ondersteuning en feedback, onduidelijke beslissingen en beloftes die niet worden nageleefd hebben een negatieve impact op het vertrouwen dat je medewerkers in je bedrijf hebben.
  • Te weinig waardering: wanneer werknemers vinden dat ze te weinig gewaardeerd worden, zullen ze minder gemotiveerd zijn om extra inspanningen te leveren. Dat gebrek aan waardering kan financieel zijn, maar ook emotioneel, bijvoorbeeld wanneer resultaten of werkzaamheden niet opgemerkt worden.
  • Geen toekomstperspectief: hierboven haalden we aan dat een gebrek aan interesse in opleidingen en doorgroeimogelijkheden een signaal kan zijn van quiet quitting. Tegelijkertijd zullen collega’s die geen langetermijnperspectief zien minder betrokkenheid tonen en sneller aan quiet quitting doen.
Alleenstaande bomen naast de weg, die stilte representeren

Wat zijn de gevolgen van quiet quitting voor jouw bedrijf?

Ook al oefenen quiet quitters nog steeds hun job uit, het fenomeen kan wel degelijk een negatieve invloed hebben op je organisatie.

  • Lagere productiviteit: doordat medewerkers zich beperken tot wat strikt in hun functiebeschrijving is opgenomen, daalt de productiviteit van het team in het algemeen. Bovendien zijn quiet quitters minder veeleisend en ligt daardoor de kwaliteit van hun werk een stuk lager.
  • Impact op de teamdynamiek: die lagere productiviteit kan dan weer leiden tot frustraties binnen het team. Collega’s krijgen namelijk de indruk dat ze moeten opdraaien voor de keuzes die quiet quitters maken en extra hard moeten werken om de teamdoelstellingen te behalen.
  • Negatieve impact op imago en klantenrelaties: de lagere kwaliteit van het werk kan zich laten voelen in de dienstverlening of in de producten. Dat is natuurlijk geen reclame voor je bedrijf. Ook klanten kunnen de gevolgen van quiet quitting ondervinden wanneer ze een minder klantvriendelijke service krijgen.
  • Hoger verloop: een quiet quitter heeft zijn ontslag niet ingediend, maar op termijn zit dat er potentieel wel aan te komen. Mentaal heeft de medewerker namelijk al afstand genomen van de job, het team en het bedrijf, waardoor de stap naar een nieuwe carrière klein is. En dat betekent dan weer dat je opnieuw moet investeren in de aanwerving en onboarding van nieuwe medewerkers.
  • Verlies van innovatie: doordat ze zich beperken tot het strikt noodzakelijke, nemen medewerkers geen initiatief meer en stellen ze ook geen nieuwe ideeën voor en delen ze geen inzichten. Ook de samenwerking met collega’s loopt stroef.

Hoe ga je om met quiet quitting als werkgever? 5 tips

Door in te spelen op de signalen en de mogelijke oorzaken, kan je quiet quitting aanpakken. Wij geven je alvast enkele praktische tips.

Tip 1: Praat met je medewerkers

Net als voor heel wat andere werkgerelateerde problemen, zoals toxisch leiderschap of burn-out, is communicatie het sleutelwoord. Creëer een open cultuur en zorg ervoor dat mensen zich veilig voelen om te bespreken wat er op hun maag ligt.

Twee pratende collega's

Tip 2: Ondersteun het management

Communicatie is het sleutelwoord, leidinggevenden spelen een sleutelrol. Eén-op-één gesprekken, evaluatiemomenten en feedback helpen enorm om die open cultuur te creëren. Organiseer workshops om je management te helpen die leidinggevende rol op een menselijke manier te nemen.

Tip 3: Toon je waardering

Dat kan door financiële beloningen, maar het loon is niet meteen een reden om aan quiet quitting te doen. Zorg ervoor dat waardering uitgesproken wordt, bijvoorbeeld door een welgemeend compliment te geven en door regelmatig tijd te voorzien voor feedback.

Tip 4: Laat je medewerkers groeien

Laat hen bijvoorbeeld een opleiding of coachingtraject volgen om hun persoonlijke groei te stimuleren. Betrokkenheid wordt gecreëerd door perspectief te bieden.

Tip 5: Zet een sterk welzijnsbeleid op

Een van de belangrijkste redenen waarom quiet quitting in 2022 viraal is gegaan, is de coronapandemie en de impact die dat heeft gehad op het werk. Denk maar aan het telewerk dat daardoor een boost gekend heeft. Welzijn is een prioriteit geworden voor medewerkers. Bouw aan een werkcultuur waarin welzijn centraal staat, bijvoorbeeld door flexibele werkuren te blijven aanbieden.

Voorkom quiet quitting met behulp van Springbok Coaching

Een duurzaam welzijnsbeleid opzetten kan overweldigend lijken. Springbok Coaching helpt je op weg met het welzijnskompas. Het welzijnskompas helpt je in vijf stappen naar een welzijnsbeleid. Het resultaat? Een strategisch actieplan om welzijn te verankeren binnen je organisatie.

Vorig artikel Volgend artikel

Aanbod rond artikel

Whealthy Workplace Kompas - Analyse

Normale prijs Vanaf €12.827,00
Verkoopprijs Vanaf €12.827,00 Normale prijs

Maak van welzijn een strategische troef. Laat welzijn geen verzameling losse initiatieven zijn, maar een onderbouwd, data-gedreven programma dat écht impact maakt. Het Whealthy Workplace Kompas van Springbok is dé blauwdruk voor bedrijven die een gezonde, mensgerichte werkcultuur willen verankeren in hun strategie.

Wil jij een bedrijf waar medewerkers floreren, productiever zijn en zich écht verbonden voelen? Dit is jouw kans!

Whealthy Workplaces - Boek

Normale prijs €48,00
Verkoopprijs €48,00 Normale prijs

Wat is een whealthy workplace ?

whealthy is de perfecte blend van healthy, wealth en wellbeing.
Een organisatie die dit kan verwezenlijken noemen we een whealthy workplace

Een whealthy workplace worden is een heel mooi doel voor elke werkplaats. Wat dit juist inhoudt kan je uitgebreid lezen in het nieuwe boek whealthy workplaces.

Tijdens uitgebreide wandelgesprekken door de natuur kwam Brecht te weten hoe  14 top-influencers fysieke en mentale gezondheid stimuleren voor zichzelf en voor hun medewerkers

Uit deze gesprekken, meer dan 100 bedrijfscases bij Springbokcoaching  en meerdere inspiratiereizen distilleerde Brecht 7 DNA’s die werkplekken kenmerken waar wellbeing, gezondheid en productiviteit hand in hand gaan. 

De klemtoon ligt op een proactief beleid dat de optimale arbeidsomstandigheden schept om je beter te voelen op het werk en meer plezier te hebben in je werk

Waarom welzijn wel werkt - Keynote

Normale prijs €1.996,00
Verkoopprijs €1.996,00 Normale prijs

Inspirerende keynote over hoe je een whealthy workplace creëert: een werkplek die inzet op welzijn, verbinding, leiderschap, gezonde gewoontes en een stimulerende omgeving. Je krijgt 5 praktische bouwstenen aangereikt die leiden tot meer werkplezier én productiviteit.

De keynote kan live georganiseerd worden voor een onbeperkt aantal deelnemers.

De kracht van positieve mindset - Workshop

Normale prijs Vanaf €1.186,00
Verkoopprijs Vanaf €1.186,00 Normale prijs

Tijdens de workshop de kracht van positieve mindset leer je hoe je negatieve denkpatronen doorbreekt en krijg je praktische technieken aangereikt waarmee je meer rust in je hoofd creëert, zonder in de val van toxische positiviteit te lopen. 

De workshop kan fysiek (max. 24 deelnemers) of online (onbeperkt aantal deelnemers) georganiseerd worden.

Op weg naar een Whealthy Workplace?

Wij springen graag mee →