• Blog
  • Maak dagelijks koken gezond én fijn!

08 april 2020

Maak dagelijks koken gezond én fijn!

Op professioneel vlak is de werkdruk voor heel wat gezinnen substantieel afgenomen. Toch komt er voor velen onder ons een nieuwe, eerder onzichtbare workload aan de oppervlakte, waarbij onze veerkracht op de proef wordt gesteld.
shutterstock_140839714

Op professioneel vlak is de werkdruk voor heel wat gezinnen substantieel afgenomen. Toch komt er voor velen onder ons een nieuwe, eerder onzichtbare workload aan de oppervlakte waarbij onze veerkracht op de proef wordt gesteld.

Gezinnen met kinderen die vaker dan normaal thuis zijn, moeten willens nillens in een nieuwe, onbekende structuur door draaien. En dat is niet voor iedereen altijd even evident.
Er wordt veel meer rommel in huis gemaakt en we moeten onze stek, meer dan het ons lief is, steeds weer opruimen en poetsen.

Zowel bij het ontbijt als bij de lunch en het avondeten verwachten huisgenoten een mooi gevulde en liefst gezellige tafel. Graag ook met voldoende afwisseling op het menu! Met andere woorden, koken vraagt voor een aantal onder ons heel wat tijd en energie.

Bovendien willen we allemaal graag wat meer focussen op ‘vers en gezond koken’, ten goede van het behoud van onze immuniteit en het in de hand houden van de weegschaal.
Hoog tijd dus voor enkele handige tips & tricks om dat dagelijkse kookwerk efficiënter aan te pakken én toch leuk te maken.

1. Weekmenu en winkellijstje

Wanneer je gaat winkelen met een lijstje, winkel je gewoon efficiënter. Dat is mooi mee genomen tijdswinst. Met een winkellijstje op zak ontsnap je bovendien iets makkelijker aan de verleiding tot het kopen van ongezonde producten. Want je wil gefocust blijven op het doel, namelijk gezonde maaltijden op tafel toveren. Op deze manier winkelen, bespaart ook in jouw portemonnee, want je zal minder geneigd zijn tot impuls aankopen.

2. Mealprep

Een populaire term. Het betekent dat we meer koken op een dag, opdat je de dagen erop minder werk zou hebben. Een voorbeeld: Op het menu: lekkere gewokte groentjes en noodles. Extra gewokte groenten kan je ’s anderdaags bij de lunch of avondmaal gebruiken in een frittata of een lekkere salade. Door systematisch granen (bv quinoa),groenten (bv broccoli) of eiwitbronnen (bv tempeh) wat te overschatten, leer je als vanzelf om creatief te zijn met restjes en moet je minder energie steken in maaltijden daags nadien.

3. Family favorites

Kies enkele makkelijk te prepareren gerechten uit die door alle gezinsleden gesmaakt worden. Die gerechten kunnen wekelijks op het menu gezet worden. Zo vermijd je op een gegeven moment inspiratieloos te worden.

IMG-20181012-WA0025
shutterstock_127760243
4. Met groenten kan je toveren

Mijn favoriet is een goede ovenschotel met geroosterde groentjes en aardappelen, gecombineerd met een lekkere salade met een diversiteit aan nootjessoorten. Met de groenten & kruiden kan je heel erg variëren. Het hoeft dus niet altijd hetzelfde te zijn (of te smaken). Maar het basisidee verandert niet en dat is al een hele verlichting.
Enkele ideetjes:

  • Geroosterde kerstomaten, rozemarijn, krieltjes & champignons
  • Paprika, knolselder & wortel met raz el hanout
  • Geroosterde wortelen met sesam & zaätar
5. Groepsactiviteit

Koken kan best een hele fijne en sociale aangelegenheid zijn. Betrek zeker je kinderen en partner bij het opstellen van het menu, het snijden van de groenten, het plukken van de kruiden, het wassen van de sla of… desnoods als timekeeper/keukenwekkertje. Op die manier kan je niet alleen rekenen op een souschef, maar heb je in een klap ook een gezellig familieonderonsje.

6. Op zoek naar nieuwe recepten

Het internet stroomt over van blogs met leuke en lekkere receptjes. Je boekenkast puilt misschien ook uit. Leg jezelf op om eenmaal per week iets nieuws uit te proberen. Leg een kookboek klaar of doe even wat opzoekwerk alvorens je aan het winkellijstje begint. Zo houd je het koken interessant, verleg je je eigen grenzen en ontdek je ongetwijfeld nieuwe smaken.

7. Delegeren (min. 1 à 2 maal per week)

Het besef dat het elke dag opnieuw aan jou is om deze huistaak te trekken, is best pittig. Zeker als je er een punt van maakt om elke dag vers te koken. Neem daarom voor jezelf minstens een of twee sabbatdagen per week. Motiveer of daag jouw partner of kinderen uit om ook een keertje te koken. Of…. steun een lokale zelfstandige bij jou in de buurt en wees niet beschroomd om een keertje “af te halen”. De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan.

Hopelijk zorgen deze 7 tips ervoor dat jouw dagelijkse verplichting stilaan een fijn ritueel wordt.
Door hiermee bewust aan de slag te gaan, geef je jezelf alvast een mooi cadeau, ook op lange termijn. Want de tijd die je nu investeert in het aankweken van nieuwe gewoontes, zullen jou en je huisgenoten meerwaarde opleveren wanneer het gewone leven zich herpakt. Wie weet heb je tegen die tijd een mooie, nieuwe flow ontwikkeld die bij jou en je gezinsorganisatie past.

Laten we de moeilijkheden omarmen en hier positief doorgroeien!

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium

Gerelateerde artikels

15 september 2022

Team Springbok ‘walks the talk’ en neemt duurzaamheid vanaf vandaag nu nog serieuzer

Met ons team Springbokkers beslisten we unaniem op onze strategische dagen in juni te Heist dat we resoluut een duurzame onderneming willen zijn! We love the people, and the planet! Daarom willen we de kar van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of, in het Nederlands, Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) trekken.
12 september 2022

Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

Ben je een teamleider, manager, andere leidinggevende of verantwoordelijk voor het welzijn binnen je organisatie? Met deze vijf tips voor zelfzorg voor een gezonde geest hou je je energiepeil op punt – en kan je je team ook extra motiveren om hetzelfde te doen.

Gerelateerde workshops

Whealthy Workplaces Amsterdam

In oktober dompelen we ons opnieuw onder in de Amsterdamse bedrijfswereld waar de overtuiging heerst: zonder vitale medewerkers, geen succesvolle organisatie!

Whealthy Workplaces Kopenhagen

Tijdens deze driedaagse studiereis naar Kopenhagen worden alle traditionele inzichten over gezondheid op de werkvloer stevig door elkaar geschud.