• Blog
  • #walkyourtalk met Rik Vera

15 september 2020

#walkyourtalk met Rik Vera

“Ik sta af en toe van mezelf te kijken."
SBC_013_web

Rik Vera is keynotespeaker bij Nexxworks. Hij inspireert bedrijven om radicaal te innoveren en zo relevant te blijven. We babbelen al wandelend over zorgen voor jezelf in de hectische wereld. “Een hazenslaap meepikken van 20 minuten hier en 10 minuten daar. Dat is een van de geheimen, denk ik. Ik pieker ook zelden over de grote dingen van het leven. Op dat vlak ben ik nogal een doeners-type.”

Rik associeert zijn favoriete wandelplek niet meteen met toekomst. Wel met stilte. Vlassenbroek is het dorp waar Dendermondenaren die stilte komen opzoeken. Rik geniet van het wandelen op zijn vertrouwde dijk. Vroeger met de kinderen. Nu ook met de kleinkinderen. Stil staan bij de schoonheid van het Scheldelandschap.

Hij hangt in normale omstandigheid flink wat uren in de auto of in de lucht, op weg naar een lezing of een coaching in eigen land of verder weg. De pandemie legde dat schema compleet stil. Wat doet dat met de mens Rik Vera? “Van een volle agenda voor de komende achttien maanden naar een lege agenda, op drie weken tijd, dat is even schrikken”, antwoordt hij. “En eigenlijk wist je snel, dat komt niet meer in orde dit jaar.”

Even snel kwam evenwel de vertraging. “Ik realiseerde me dat ik al twintig jaar een soort ratrace aan het lopen was. Ooit heb ik geschreven ‘Rik wordt onrustig van rust’. Dat blijkt nu toch niet zo te zijn. Ik kan me echt wel in deze rust stellen.”

“’s Morgens vroeg heel uitgebreid ontbijten op het gazon, dat had ik in geen dertig jaar meer gedaan."

“Nu kon ik dat dagen na mekaar doen. De familieman in mij heeft meer tijd gekregen. Het belang van mijn kinderen en kleinkinderen heeft verdieping gekregen. De tijd was er en ik heb die genomen. Dat is wel fijn geweest.”

“Ik ontdekte hoe aanwezig je kunt zijn in de wereld, zonder je tuin te hoeven verlaten, dankzij alle digitale mogelijkheden waar ik al zo lang over praat. Ik heb heel snel ontdekt dat ik andere kanalen kon aanboren, op andere manieren boodschap kon brengen, en daardoor ook andere klanten aan boord kon halen. Naast die verstillingsmomenten, ben ik dus eigenlijk heel erg bezig geweest. Maar op een compleet andere manier dan ervoor.”

De herontdekte familieman zal zijn tijd, om het even wat er nu komt, nooit meer zoals vroeger opsouperen. “Ik ga niet meer op dezelfde manier de wereld rondhossen”, zegt hij. “Ik mag daar nu een nieuw evenwicht in vinden. Het klinkt verkeerd naar de mensen toe die onder corona geleden hebben, maar eigenlijk moet ik deze periode effe heel dankbaar zijn.”

Hoe slaagt Rik Vera erin om doorheen de anders zo drukke agenda elk publiek altijd het beste van zichzelf te geven? “Ik sta af en toe van mezelf te kijken. Twee minuten voor ik het podium opkruip doodmoe, en dan een uur topsporten op dat podium. Drijven op interactie. Je stuurt energie uit en je krijgt energie terug. En als ik dan van het podium kom, kan ik weer doodop zijn, en ga ik nog wat aan die slides fröbelen. Ik ben constant bezig met ‘dit kan nog beter’. Daar haal ik ook energie uit.”

Een stormend en-en-en verhaal blijft niet zomaar duren. Ik wil weten hoe Rik Vera recupereert van dat ongeregelde leven. “Discipline hebben”, zegt Rik beslist. “Onderweg ga ik altijd voor 22 uur naar bed. Een hazenslaap meepikken van 20 minuten hier en 10 minuten daar. Ik slaap meestal al voor het vliegtuig opstijgt. Ik kan me op elk moment afsluiten van de buitenwereld. Dat is een van de geheimen, denk ik. Ik ondervind ook nauwelijks last van jetlags …”

“Ik ben wel benieuwd hoe het lichaam straks na deze vertraging zal reageren. Stel dat ik een harde start heb en terug als vroeger op dezelfde manier ga functioneren. Wat gaat mijn lichaam daarmee doen, dat weet ik niet.”

Bij beweging denkt Rik aan wandelen. Ook in de steden waar hij voor zijn lezingen komt. Die gaat hij telkens een uur of twee drie al wandelend verkennen, op zijn eentje. “Tijdens dat wandelen ben ik in mijn hoofd mijn keynote aan het herhalen, herhalen, herhalen … En tegelijkertijd ben ik aan het bewegen.”

Soms spelen er bij dat bewegen als eens stramme knieën en enkels op. “Ik kom op de leeftijd dat de trap afkomen ‘s morgens zonder protesterende knieën en enkels met de dag schaarser wordt”, zegt Rik. “Ik ben vroeger doelman geweest. Maar als ik nu met mijn kleinzoon speel en de bal uit de hoek wil halen, dan vinden mijn beenderen dat niet zo fijn. Dat rubber is er uit.”

“Heel lang denk je ‘Och, mijn lichaam veroudert eigenlijk niet’. En dan zijn er van die kantelmomenten die je met het de harde feiten confronteren."

“Het gaat toch niet langer zo vanzelf … Ik ga nu bewust voorzichtiger om met mijn lichaam dan twintig jaar geleden: wat meer en regelmatiger te slapen; wat gezonder te eten; een keer enkel water drinken.”

Wat betekent een gezonde geest voor Rik Vera? “Ik pieker zelden over de grote dingen van het leven. Ik heb ook het geduld niet om naar het gepieker van mensen te luisteren. Op dat vlak ben ik nogal een doeners-type. Ik moet er iets aan doen … Als ik pieker dan gaat het over het beter maken van een slide of iets dat ik schrijf. Daar kan ik heel intens over piekeren. Onzekerheid? Vooraf eigenlijk ook amper. Ik heb nooit podiumstress. Daarna ga ik wel nadenken, was dit nu wel goed en kan ik het nog beter maken.”

Waar is Rik Vera professioneel trots op? “Dat heeft bij mij te maken met het soort mensen dat ik mag en kan ontmoeten”, antwoordt hij. “Een voordien onbereikbaar iemand, waar je dan een heel normaal en diepgaand gesprek mee kunt hebben. Vorige week heb ik een virtuele keynote gedaan voor alle n-1’s van het Google hoofdkwartier. Als je dan merkt dat die mensen geboeid zitten te luisteren en je nadien de commentaren krijgt, dan denk je ‘Yes, ik heb toch iets neergezet’.

“Uiteindelijk zal elk bedrijf moeten nagaan hoe het wellbeing kan creëren voor zijn mensen en klanten.”

Wat denkt Rik Vera over het belang van health-management en wellbeing-management binnen bedrijven? “De hele economie schuift op richting wellbeing-economie”, antwoordt hij. “We komen in een economie terecht die gerund wordt door eentjes en nulletjes. Zo zullen we elke individuele klant echt als een individu kunnen begrijpen. Dat is wellbeing. Uiteindelijk zal elk bedrijf moeten nagaan hoe het wellbeing kan creëren voor zijn mensen en klanten. Wellbeing is het allerhoogste wat je een medewerker en een klant kunt bieden.”

Onze gezondheid wordt steeds meer gemeten. ‘Op welke manier wordt die gezondheidsdata het nieuwe goud in onze maatschappij?’, vraag ik. “Die data zijn absoluut het nieuwe goud.”, antwoordt Rik Vera. “We moeten gaan beseffen dat naarmate we meer data geven aan bedrijven, die bedrijven en hun algoritmes daar steeds slimmere conclusies uit kunnen halen voor onze (individuele) kleine data.”

“De dag dat we heel veel gezondheid of wellbeing terugkrijgen (voor onze data, red.),zullen we daar vol gebruik van maken. Er is een reden waarom we elkaar met nieuwjaar steevast een goede gezondheid wensen. We kunnen onze gezondheid dan wel niet kopen, maar er wel voor zorgen dat we in de mate van het mogelijke gezond leven. En een gezond leven is ook een gelukkiger leven.”

Daar ziet Vera een taak voor zichzelf: bedrijven sensibiliseren om goed te doen met data; mensen over hun angst voor het delen van data heen zetten; en overheden in hun beleid meer richting gezondheidspreventie sturen.

“Is het de klant of is het de werknemer? Wel, het is beiden.”

In zijn keynotes pleit Rik Vera voor customer centricity: het centraal stellen van de klant. Maar in Denemarken zeggen bedrijven ‘employees first, customers second’ (Springbok organiseerde vorig jaar een inspiratiereeks rond corporate wellbeing in Denemarken). “Moet ik nu voor mijn klanten gaan, of voor mijn werknemers … Dat lijkt de eeuwige spagaat”, zegt Rik Vera. “Maar het is geen keuze. Het is een en-en-verhaal. Je kunt de klant niet centraal zetten zonder dat je je werknemers centraal zet. En je kunt je werknemers niet centraal zetten zonder dat ze weten waarvoor ze het doen. En de ‘waarvoor je het doet’, dat is de klant.”

“We moeten af van het oude management-denken dat graag verscheurende keuzes maakt”, gaat Vera op zijn elan verder. “Is het de klant of is het de werknemer? Wel, het is beiden … We moeten ook af van het denken in lineaire processen, in oorzaak en gevolg. Als we het over de klant hebben, hebben we het over de klantenreis. Ook weer zo’n lineair proces. Dat lineaire denken maakt alles makkelijker behapbaar in ons hoofd. Maar het kopt niet. Alles hangt immers samen. daarom is er meer holistisch denken nodig. We moeten naar een eco-systeemdenken. Als je op een bepaald moment de samenhang van alles ziet, kun je het niet meer in een lijn omzetten, want dan is die lijn een verenging. Dat kantelmoment ligt voor iedereen anders, maar op een bepaald moment komt dat, daar ben ik wel van overtuigd.”

“Het feit dat we onszelf constant in vraag kunnen stellen, maakt ons ook sterk.”

De komende vijfhonderd meter praten we samen nog over surfers en over het nemen van de juiste golf. “Je kunt niet leren surfen zonder zelf te gaan surfen”, zegt Vera. “Maar als je elke dag klappen krijgt van de golven en vol blauwe plekken staat, heb je eens iemand nodig die naast je komt staan en je vertelt hoe je beter je evenwicht op dat board verlegt. Dat is de rol van de coach.”

Ook in dat coachen zie je meer en meer data opduiken, waarvan de coach zich dan bedient. “Maar we blijven toch nog altijd mensen, en we reageren op andere mensen, zegt Vera. “De hoogst mogelijke mate van coaching en ondersteuning moet nog altijd van de mens komen.”

‘Wat maakt een mens volgens jou dan uniek in connectie met een andere mens?’, vraag ik. “Dat heeft met natuur te maken, denk ik”, zegt Vera. “Met simultaneïteit. Simultaneïteit van lichaamstaal, van oogcontact, van stemgebruik. Als we technologie willen bouwen die dicht bij de mensen komt, moet die technologie feilbaar zijn. Het echte menselijke is ook het falen van de mens, … Het feit dat we onszelf constant in vraag kunnen stellen, maakt ons ook sterk. Een machine stelt zichzelf niet in vraag.” ‘Onze menselijke perfectie is dus net onze imperfectie?’ “Klopt”.

SBC_049_web
SBC_041_web

“Whealthy Workplaces” van Brecht Buysschaert verschijnt in het voorjaar 2021.

Het boekt bundelt 14 “Walk Your Talk” gesprekken met wetenschappers, politici en bedrijfsleiders over hun visie op hoe organisaties meerwaarde behalen door te investeren in gelukkige en gezonde medewerkers.

Bestel nu uw exemplaar via deze link.

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Gerelateerde artikels

01 oktober 2024

#walkyourtalk met Patrice Buyck, AZ Zeno

In deze Walk your Talk wandelt en praat Brecht Buysschaert met Patrice Buyck, directeur van het AZ Zeno in Knokke. Het geheim van Patrice? “Graag doen wat je doet. Als het je moeite kost om te glimlachen op je werk, weet je dat het tijd is voor iets anders.”
29 augustus 2024

Van preventie naar amplitie

Diederik Joukes, Whealthy coach bij Springbok Coaching, over hoe amplitie jouw bedrijf en medewerkers kan helpen groeien!Springbok Coaching begeleidt organisaties in het uitbouwen van structurele en duurzame initiatieven gebaseerd op een sterk welzijn-en gezondheidsbeleid, want we weten dat gezonde werknemers (in lichaam en geest) het kloppend hart vormen van elke organisatie.

Gerelateerde workshops

springbok-logo

Ontvang tot 30% subsidie via de kmo-portefeuille van VLAIO. Registratienummer: DV.A238137. Lees meer …

Ontvang onze nieuwsbrief