Mijn vijfde Walk your Talk is met Heidi Delobelle die vanaf 22 oktober aan het hoofd zal staan van een organisatie met 4400 medewerkers: AG, nu is ze nog managing director van de business unit employee benefits/health care. Tijdens mijn wandelgesprekken wil ik van CEO’s en andere spraakmakers horen hoe zij hun Whealthy Workplace creëren: een plaats waar de fysieke en mentale fitheid van medewerkers actief wordt gestimuleerd.
We wandelen in Kortrijk, in het Stadsgroen Marionetten. Het ligt vlak bij haar oude school Don Bosco waar haar man nu lesgeeft. De stad heeft dit domein aangelegd om méér groen te creëren. Niet toevallig is er ook een Geboortebos. Ze heeft het niet met zoveel woorden gezegd maar dit is een symbolische plaats voor Heidi. Niet alleen omdat hun jongste dochter Britt bij de eerste lichting was voor wie er een boom werd geplant maar ook omdat ons wandelgesprek gaat over nieuwe paden inslaan tijdens je carrière, dus over je professionele wedergeboortes.
Heidi is naast de toekomstige CEO van AG ook moeder van drie kinderen. De liefde voor cijfers hebben Ine, Xander en Britt meegekregen want alle drie hebben ze gekozen voor een opleiding met wiskunde en/of actuariaat. Heidi werkt sinds 1998 bij AG. Na functies bij Employee Benefits Healthcare en 7 jaar in het directiecomité als Chief Risk Officer keerde ze als managing director terug naar haar roots bij AG, Employee Benefits & Healthcare.
Ik pols bij Heidi naar de sprongen voorwaarts in haar carrière. Ik denk dat ze haar passie volgt en niet bang is van het onbekende. Dat blijkt te kloppen. “Ik vind het belangrijk om elke twee tot drie jaar iets anders te doen. Bij een grote organisatie kan dat. We willen bij AG interne mobiliteit stimuleren. Dat helpt om mee te zijn met de veranderingen die op ons afkomen en met de digitale wereld. Dat is niet voor iedereen een roeping en we gaan dat ook niet verplichten. Het moet zowel voor de medewerker als voor de organisatie een meerwaarde zijn.”
AG werkt voor interne job transitie o.a. met het concept Fly & Try. De drie business lines kenden voorheen namelijk weinig interne mobiliteit. “Mensen konden zich via Fly & Try inschrijven om voor één dag kennis te maken met functies in de andere business lines. Binnen 10 minuten was dat uitverkocht! Het concept heeft ons ook tijdens corona geholpen. Voor autoverzekeringen bv. was er minder werk want er was minder schade, bij andere diensten was er juist nog veel meer te doen. We hebben toen aan interne mobiliteit gedaan maar pas nadat onze mensen eerst vanop afstand digitaal werden bijgeschoold. Omdat ze Fly & Try kenden was de stap naar het afgeleide concept Fly & Help minder groot.
AG heeft als verzekeraar een sterke productfocus op financiële zekerheid. Het bedrijf wilde zijn activiteiten echter uitbreiden en verder gaan dan de klassieke financiële vergoeding , “beyond insurance” in het vakjargon. “Zo zagen we enkele jaren geleden al dat het aantal burn-outs enorm steeg. Dat had gevolgen voor ons, voor de werkgever én uiteraard voor de persoon die thuis zit. De vraag was dan hoe we die mensen kunnen begeleiden op een manier dat alle partijen er baat bij hebben. We wilden ook het warm water niet opnieuw uitvinden, op de Belgische markt is er op dat vlak voldoende expertise aanwezig. Uiteindelijk zijn we met drie externe partners aan de slag gegaan. Dit vermeed ook dat we een dubbele pet moesten opzetten: die van verzekeraar en van zorgverlener.
In die aanpak zijn wij als de spin in het web. We zorgen ervoor dat de werknemer al snel na het uitvallen door een stressgerelateerde aandoening opgevangen en ondersteund kan worden door onze partners. Zo kunnen we de kans op succes vergroten. Eerst wordt er gewerkt op het terug tot rust komen, daarna zet men in op het versterken van de punten die mogelijks aan de basis lagen van het uitvallen en ten slotte op de eventuele terugkeer naar de werkvloer zelf. Die samenwerking met de externe partners is zeer succesvol.”
Er gaan steeds meer stemmen op om preventie een grotere rol te geven zodat zaken als burn-out minder kans krijgen. Hoe gaat AG daarmee om? “Wij krijgen veel vragen naar preventie en welzijn in het algemeen. Zo was het ons al snel duidelijk dat heel wat werkgevers gewoon de middelen niet hebben om een strategische visie en een actieplan rond welzijn uit te werken. En al zeker niet om deze actieplannen op de werkvloer uit te rollen. Daar komt meer bij kijken dan het uitwerken van een plan, je moet ook denken aan communicatie, activatie en het zoeken van de juiste partners. Daarom hebben we AG Health Partner gelanceerd, een aparte service die werkgevers bijstaat bij het opstellen, implementeren en promoten van een duurzaam welzijnsbeleid. Deze gespecialiseerde service weerspiegelt de warmte van onze organisatie. Beyond insurance zit echt in de genen van ons bedrijf.”
Wat me opvalt is de vitaliteit van Heidi. Ik ben dan ook benieuwd hoe zij haar eigen fitheid stimuleert. “Ik woon in Kortrijk en werk in Brussel. Met de wagen naar het werk gaan zou voor veel stress zorgen. De trein geeft me rust. Het laatste traject doe ik te voet. Zo heb ik al snel een uurtje per dag gewandeld. Ik pak ook zoveel mogelijk de trap. Als ik thuis werk, ga ik soms naar de spinning, op zondag ga ik wandelen met een vriendin en daarna maak ik met mijn man een fietstochtje. Ik merkte, zeker tijdens corona, dat ik rugklachten krijg als ik veel stilzit.” Heidi geeft toe dat de nachtrust beter kan, vooral omdat ze een vroege vogel is: de wekker gaat af om 5 uur omdat ze om 6 uur de trein neemt. Vitaliteit heeft ook met voeding te maken. Hoe gaat ze daarmee om? “Ik ben er niet fanatiek maar wel bewust mee bezig. Goed ontbijten, voldoende water drinken, fruit en groenten eten: ik heb dat nodig om me goed te voelen.”
Met zo’n drukke job, kun je dan onthaasten? Voor Heidi is dat heel simpel. Ze gaat elke week naar de volleybalwedstrijden van de kinderen. Iets drinken met de ouders, supporteren: dat maakt haar hoofd leeg. En als guilty pleasure kijkt ze met haar dochter ook graag naar haar favoriete TV-series. Ze lopen wel een heel stuk achter. Maar dan durft ze wel eens onder een fleece te bingewatchen, vertrouwt ze me toe. Ze neemt op haar zondagse wandeling bewust haar telefoon niet mee. Disconnectie doet op zo’n moment extra deugd.
Gevoel en vitaliteit liggen in elkaars verlengde. Zou Heidi een gevoelsmens zijn? Na enig aarzelen, vindt ze van wel. Maar na het buikgevoel volgt wél de rede. De hele dag alleen aan haar bureau zitten is niks voor haar. Die nood aan verbondenheid heeft ze ook privé. Ze engageert zich in de vzw van de Chiro en de oud-leerlingenbond. “Ik vind dat leuk, ik ben graag onder de mensen en probeer op een menselijke manier te helpen.” Professioneel wordt dat niet altijd als evident gezien. Zeker niet in de zo zakelijke verzekeringswereld. “Op mijn eerste evaluatie stond dat ik te veel een chef tussen de mensen was en dat ik boven hen moest staan omdat ik anders niks gedaan zou krijgen! Ik maak zeker mijn punt maar doe het op mijn manier, zonder op tafel te kloppen. Overigens is onze sector veranderd: het is nu echt een people business. In het coronatijdperk moet je bovendien de band met je medewerkers vanop afstand behouden. Voor de nieuwe generatie medewerkers zijn er dan weer andere uitdagingen omdat zij anders tegen de dingen aankijken dan mijn generatie. Ze hebben een drukker leven buiten het werk dan wij vroeger. Veel meer sociale verplichtingen maar ook veel meer verwachtingen. Ze kiezen niet voor een ‘werkgever tot je pensioen’. Je moet hen trots maken op hun werk.
Ons volgende gesprekstopic is de verantwoordelijkheid van de werkgever als het aankomt op de gezondheid van de werknemer. Heidi ziet dat als een gedeelde verantwoordelijkheid. De medewerker moet zich eerst en vooral bewust worden van de nood aan preventie en het belang van een gezonde levensstijl. De werkgever moet dan weer zijn werknemers de tools aanreiken om te evalueren hoe het gesteld is met hun sociale, mentale en fysieke welzijn. Pas nadat je deze spiegel voorgehouden hebt gekregen, kan er overgegaan worden naar actie en duurzame gedragsverandering. Daarom werkt AG Health Partner volgens de principes van “stepped care”, de juiste? dosis zorg voor elke individu.
Iemand die tegen een burn-out zit kan je bijvoorbeeld beter persoonlijk begeleiden en niet zomaar in een webinar of in een groepssessie stoppen. Daarnaast is het als bedrijf ook belangrijk om goed na te denken over de doelstelling van je welzijnsbeleid. Indien het doel is om het absenteïsme te verlagen, moet je heel andere maatregelen nemen dan wanneer je wil inzetten op bv engagement of motivatie.
Investeren in gezondheid en welzijn moet je ook kunnen meten, zo vinden sommige bedrijven. Er zijn echter twee manieren: de economische ROI en de gevoelsmatige VOI, Value on Investment. Directieteams zoeken vandaag meer en meer beide, en managers zien ook steeds meer de waarde van VOI in. Heidi geeft hiervan een goed voorbeeld namelijk: vertrouwen. “Onze mensen hebben in maart van de ene dag op de andere vanop afstand de continuïteit van ons bedrijf verzekerd. Dat betekende een enorme verandering voor hen en ze vragen daarvoor terecht respect. Dat vertrouwen willen ze beloond zien en daar werken we aan.”
AG is duidelijk structureel bezig met campagnes rond gezondheid en welzijn van zijn werknemers. Wat zijn volgens Heidi de grote trends? Ze denkt dan vooral aan het groeiende maatschappelijk bewustzijn rond duurzaamheid. Jongeren vragen bij aanwerving hoe AG daarmee bezig is. Heidi haalt als ander voorbeeld een initiatief aan waar AG meestal niet mee uitpakt: het solidariteitsprogramma. AG ondersteunt een aantal non-profit organisaties financieel maar doet dat ook via de inzet van de medewerkers. Zo zijn er bijvoorbeeld de Company Solidarity Days. “We gaan dan bijvoorbeeld met 150 medewerkers schilderen in een zorginstelling voor kinderen. Of we begeleiden kinderen een dag in Planckendael. Hiermee bereiken we een dubbel doel: anderen helpen, maar via deze alternatieve teambuilding ook het groepsgevoel creëren dat je samen echt wel iets kunt betekenen.”
Op het eind van het gesprek vraag ik wat ze van deze Walk your Talk vond. Het is Heidi opgevallen dat ik haar mensgerichte leiderschap en het belang van people business zo frappant vind. ‘Voor mij is dat zo vanzelfsprekend dat het me niet is opgevallen. Ik ben dankbaar dat ik heel mijn carrière authentiek kon blijven. Zo zal ik in de relatie met iemand nooit mijn titel of functie laten meespelen. Het mag geen theater worden.”
“Whealthy Workplaces” van Brecht Buysschaert verschijnt in het voorjaar 2021.
Het boekt bundelt 14 “Walk Your Talk” gesprekken met wetenschappers, politici en bedrijfsleiders over hun visie op hoe organisaties meerwaarde behalen door te investeren in gelukkige en gezonde medewerkers.
Bestel nu uw exemplaar via deze link.
Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.
Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium
Gerelateerde artikels
Wat is werkgeluk en welke factoren zijn belangrijk?
De menopauze
Gerelateerde workshops
Ontvang tot 30% subsidie via de kmo-portefeuille van VLAIO. Registratienummer: DV.A238137. Lees meer …
Springbok Coaching
- Mellestraat 297A
- 8501 Heule (Kortrijk)
- +32 (0)484 58 60 06
- BE 0650.718.560
- hello@springbokcoaching.be