
Boudewijn van den Brand is CEO bij Lidl Belux. Boudewijn neemt zelfzorg en de zorg voor de medewerker heel serieus. “Sport en beweging brengen me spontaan inspiratie en nieuwe inzichten. Lopen is meditatie. Lopen is continu balanceren. Ik denk dat het voor iedereen van belang is om de balans te hebben.”
We wandelen waar Boudewijn van den Brand komt ordelopen. Zonder h. Langs de Leie. Vanuit Drongen vertrokken. “Lopen is voor mij een soort meditatie”, zegt Boudewijn. Vaak ga ik van huis weg met veel aan mijn hoofd. Het lopen brengt alles op de een of andere manier op zijn plek. Na het lopen heb ik weer rust in mijn hoofd, en zijn er ook nog eens allerlei nieuwe goeie ideeën bij me opgekomen… Mijn presentatie voor de strategiedagen is me zo spontaan te binnen geschoten (enthousiast). Op het einde van mijn training had ik de complete presentatie uitgewerkt … Dat doet deze omgeving met mij, in combinatie met het lopen.”
“Na het lopen heb ik weer rust in mijn hoofd, en zijn er ook nog eens allerlei nieuwe goeie ideeën bij me opgekomen …”
Water, groene velden, mooi licht. Ik kende dit pad niet, maar voel dat de combine van water, lucht en licht deugddoende rust brengt, het soort rust waar Boudewijn het over heeft, degene die creativiteit brengt als je loslaat. ‘Kies je dan vaste momenten om te gaan lopen en te ‘deconnecteren’?’, vraag ik. “Ik probeer dat een aantal keer door de week en ook nog een keertje in het weekend te doen,” antwoordt Boudewijn, “om een beetje fit en getraind te blijven. Vaak doe ik dat ‘s avonds. Ik ben meer avondmens dan ochtendmens.”
Boudewijn vindt het ongelooflijk belangrijk dat medewerkers zelf de beweging opzoeken. “Het is altijd al belangrijk om nu en dan effe iets anders te kunnen doen, het hoofd leeg te maken, te bewegen, even afstand te nemen van drukte, maar dat is het zeker nu, in deze bijzondere coronaperiode. Het is gigantisch wat onze mensen hebben gepresteerd, in de winkels, in de distributiecentra, bij Lidl, in andere bedrijven en sectoren. Als mensen het fijn vinden om dat tussen de middag te doen, dan is die ruimte er altijd. Ik doe dat zelf ook af en toe, tussen de middag vanuit kantoor eens een stukje lopen. Ik doe dat voor twee redenen, voor de energieboost die ik krijg, en omdat ik me bewust ben van mijn voorbeeldfunctie als leidinggevende.”
“Het is voor ons een doel op zich dat onze mensen gelukkig zijn in hun job.”
Boudewijn van den Brand neemt zelfzorg en de zorg voor de medewerker serieus. Op het podium tijdens de ‘FIT4LIDL-DAYS’ zegt hij dat ook zo duidelijk. “Met ‘FIT4LIDL’ willen we mensen motiveren om voor een gezonde levensstijl te kiezen. We willen dat onze klant met een smile door de winkel kan lopen. Daarvoor moet de medewerker eerst goed in zijn vel zitten, happy zijn. We willen dat onze mensen gelukkig zijn in hun job, dat ze met goesting komen werken, en ‘s avonds voldaan weer naar huis kunnen gaan. Lidl is een groeiend bedrijf. We zeggen vaak ‘Lidl groeit, groei met ons mee’.”
Boudewijn is CEO sinds 2014. Op dat moment telde Lidl 5 duizend medewerkers. Nu werken er meer dan 10 duizend mensen, gespreid over meer dan 300 filialen. Hoe gelukkig is Boudewijn zelf met de beweging naar geluk voor alle medewerkers? “Dat is een proces”, zegt hij. ‘FIT4LIDL’ past binnen ons HR-beleid en zal er natuurlijk voor de lange termijn zijn. We hebben moeten leren en hebben ook stappen gezet …”
“In 2016, toen we begonnen met ‘FIT4LIDL’, lag de nadruk sterk op de mensen aan het sporten krijgen. We hadden een sportkalender. Maar langzamerhand kwamen er nog andere noden naar boven in onze organisatie. Er werd te weinig bewogen, maar ook veel te weinig fruit en groenten gegeten, en te veel gerookt. Er zijn grote groepen mensen met een zittend beroep. We kwamen er ook achter dat zomaar op een bepaald niveau beginnen sporten niet altijd kan. Dus zijn we gaan faciliteren.”
“We hebben gezorgd voor een sportaanbod waar iedereen in kan stappen en hebben we met verschillende mensen onze voorbeeldfunctie opgenomen. Op een gegeven moment zagen we dat de mensen het zelf zijn gaan opnemen. Als je het wat loslaat, zie je dat. En dan gaat de motor draaien. In het begin deden er 200 mensen mee. Vorig jaar lag het aantal inschrijvingen boven de 3 duizend.”
“We maken er ook een punt van om vers fruit aan te bieden aan onze medewerkers. Voor de mensen in de filialen, dat is de grootste groep binnen ons bedrijf – geven we in de kantine via affiches gezonde tips hoe ze met de producten uit de winkel een gezonde lunch kunnen voorzien … We organiseren workshops over ‘Hoe eet ik gezond?’ en ‘Hoe kan ik naar een gezondere levensstijl toegaan?’.”
Wordt gezonde voeding strategisch belangrijker voor het merk Lidl? “Vers en gezond brengen we heel graag en sterk naar voren”, zegt Boudewijn. “Vers was al de drijvende kracht achter onze mooie groei de afgelopen jaren. De vraag naar verse voeding is in deze coronatijd alleen maar toegenomen. In het begin wou de klant meel, pasta en toiletpapier, maar nadien is die vooral nog verser gaan kopen … Superbelangrijk ook dat we producten uit de buurt kunnen aanbieden. De klant wil gezond en liefst van hier.”
We stappen verder langs de Leie. Ik pols bij de Lidl-CEO hoe die zelf omgaat met voeding. “Ik geloof niet zo in uitersten, in rigoureus dingen weglaten uit je eetpatroon”, zegt Boudewijn. “Ik geloof wel in alles een beetje met mate doen. Maar ik vind ook dat je overtuigd moet kunnen genieten, en misschien af en toe iets eten of drinken wat net iets minder gezond is. Als je dat dan goed combineert met actief zijn, sport en beweging, dan denk ik dat je de balans in evenwicht houdt. Voor mij draait heel veel om balans.”
Die balans is voor iedereen anders, zegt Boudewijn. “Je kunt niet zeggen ‘Dit is het juiste’. Ik denk dat het juiste is dat iedereen op zijn eigen manier balans vindt. En dat we daar de mensen, ook in het bedrijf, de ruimte geven. Ik werk bijvoorbeeld graag hard want ik vind mijn werk heel erg leuk, maar hou er ook van hard te ontspannen. Ontspanning wil voor mij niet perse zeggen ‘Ik lig languit in de zetel’. Maar ik haal mijn ontspanning ook uit activiteit, met vrienden, met familie, met mijn kinderen. Daar raakt mijn batterij weer van opgeladen …”
“Je kunt niet zeggen ‘Dit is het juiste’. Ik denk dat het juiste is dat iedereen op zijn eigen manier balans vindt.”
Als het over de balans tussen wakker en slaap en stressreductie gaat, heeft Boudewijn nog wat werk, zo geeft hij toe. “Met slaap spreek je net iets aan wat ik voor mij niet goed doe. Ik slaap en rust te weinig. Ik vind het wakkere leven te leuk, denk ik. Gelukkig ervaar ik niet zo snel stress. Maar als ik in onzekerheid zit of te veel aan mijn hoofd heb, wil ik daarover kunnen praten. En dan merk ik dat anderen wel vaak een oplossing zien als je die zelf niet meer ziet … Ofwel trek ik mijn hardloopschoenen aan.”
Connecteren met de mensen, oprecht interesse tonen in elkaar, vindt Boudewijn enorm belangrijk, merk ik in zijn verhaal. “Als bedrijf zijn we zeer veel bij de mensen. Met Covid-19 en het sociaal ‘distancen’ is de praktijk natuurlijk net wat anders, maar uiteindelijk geloven we bij Lidl heel sterk in het persoonlijke contact en het dicht bij elkaar zijn. Dat zorgt ervoor dat je een groep wordt …. Het gaat me om meer met elkaar praten, om minder met elkaar mailen. Ik ben zelf een à twee dagen per week on the road. Dan vind je me in de filialen, in een distributiecentrum. Ook in de coronaperiode ben ik dat blijven doen … Misschien is het meer dan ooit nodig. De reactie van de mensen was ‘We zijn toch wel blij om iemand te zien’.”
‘Een heel belangrijk kantelpunt voor mij: het bewust kunnen loslaten.’
Wat ziet Boudewijn als een belangrijk kantelpunt voor zijn professionele ontwikkeling, wil ik nog weten. “Als jonge district manager bij Lidl voelde ik heel erg de druk, de verantwoordelijkheid”, zegt hij “Ik had het gevoel dat ik er continu moest zijn. Als jonge leidinggevende was het voor mij dan ook heel belangrijk om te leren loslaten, te leren accepteren dat je het niet alleen hoeft te doen, en te beseffen: ik kan het heel makkelijk loslaten, want ik werk met hele goede mensen samen. Het moment dat ik bewust kon loslaten, was voor mij dus een belangrijk kantelpunt: bewust kunnen kiezen en schakelen tussen ‘Nu ben ik aan het werk’, en ‘Nu kan ik mijn gedachten even op iets anders zetten’ …”



“Whealthy Workplaces” van Brecht Buysschaert verschijnt in het voorjaar 2021.
Het boekt bundelt 14 “Walk Your Talk” gesprekken met wetenschappers, politici en bedrijfsleiders over hun visie op hoe organisaties meerwaarde behalen door te investeren in gelukkige en gezonde medewerkers.
Bestel nu uw exemplaar via deze link.
Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.
Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium
Gerelateerde artikels

Wat is werkgeluk en welke factoren zijn belangrijk?

De menopauze
Gerelateerde workshops
Ontvang tot 30% subsidie via de kmo-portefeuille van VLAIO. Registratienummer: DV.A238137. Lees meer …
Springbok Coaching
- Mellestraat 297A
- 8501 Heule (Kortrijk)
- +32 (0)484 58 60 06
- BE 0650.718.560
- hello@springbokcoaching.be