Het nieuwe tijdperk van werkgerelateerde welzijnsbevorderende interventies
Het is tijd voor een verschuiving in focus, van preventie naar amplitie. De traditionele aanpak van werkgerelateerde interventies heeft zich lange tijd gericht op curatie en preventie. Deze methoden, gericht op het genezen van bestaande problemen en het voorkomen van nieuwe, hebben hun waarde bewezen. Maar in een snel veranderende werkomgeving is enkel het voorkomen van negatieve uitkomsten niet langer voldoende.
Wat is Amplitie?
Amplitie, afgeleid van het Latijnse woord amplio, wat “versterken” betekent, richt zich op het vergroten van het psychisch welbevinden van werknemers.
Waar curatie en preventie zich richten op het verhelpen en voorkomen van problemen zoals burn-out, richt amplitie zich op het versterken van positieve psychologische toestanden, zoals bevlogenheid, gezondheid en geluk.
Het gaat hierbij om interventies die niet alleen bedoeld zijn voor werknemers die zich in moeilijkheden bevinden, maar voor iedereen, zelfs voor degenen die al goed functioneren. Amplitie bouwt verder op de positieve organisatiepsychologie, de bedoeling is om positieve op versterking gerichte interventies te implementeren.
Waarom Amplitie?
Bevlogen en gelukkige werknemers presteren niet alleen beter, maar dragen ook bij aan een positievere werkcultuur en hogere klanttevredenheid.
Het idee is dat door het integreren van deze activiteiten in de werkcontext, werknemers niet alleen gelukkiger en gezonder worden, maar ook productiever en meer betrokken.
Dit maakt amplitie niet alleen een investering in het welzijn van werknemers, maar ook in de toekomst van de organisatie.
Hoe kunnen we amplitie toepassen?
Leer je medewerkers kennen: Voer regelmatig individuele gesprekken, gebruik assessments en stel open vragen om inzicht te krijgen in hun loopbaanambities, persoonlijke doelen en drijfveren.
Faciliteer groei en ontwikkeling: Bied mogelijkheden voor job crafting, stel ontwikkelingsplannen op, organiseer workshops en ondersteun carrièrestappen die aansluiten bij hun ambities.
Creëer een stimulerende werkomgeving: Organiseer teambuilding-activiteiten, cross-functionele samenwerking, en periodieke brainstormsessies om informele gesprekken en innovatie te bevorderen.
Geef ruimte voor autonomie en initiatief: Moedig eigen initiatieven aan, bied flexibele werkschema’s, en betrek medewerkers bij beslissingen die hun rol beïnvloeden.
Erken en beloon prestaties: Herken en beloon inzet, maak successen zichtbaar en creëer een cultuur van positieve feedback en betrokkenheid.
Stimuleer feedback en betrokkenheid: Gebruik korte, frequente enquêtes en feedback-sessies om de motivatieniveaus te peilen en de bedrijfscultuur te verbeteren.
Amplitie, een strategische keuze met mooie gevolgen!
Amplitie is een duidelijke keuze om strategisch in te zetten op welbevinden voor iedereen. Dit kan een cultuurverandering vragen die je bereikt door kleine stappen te zetten in de goede richting.
Met een belangrijke plaats voor motivationele activiteiten zoals het zetten van werkgerelateerde doelen en het verhogen van weerbaarheid. Dit zijn interventies op het individuele niveau. Volgens de zelfdeterminatietheorie is internalisering van doelen de belangrijkste voorwaarde om het gewenste effect van activiteiten te bereiken. Het kunnen-mogen ownership nemen over de werkdoelen is dus heel belangrijk.
Hiervoor kan je werken in drie stappen:
(1) het specificeren van een werk gerelateerd doel.
(2) het benoemen van verschillende mogelijke routes naar dit einddoel
(3) het verhogen van de weerbaarheid door voor te bereiden op toekomstige obstakels. Uit studie blijkt dat deze aanpak leidde tot een significante toename in self-efficacy, optimisme, hoop en weerbaarheid van werknemers, gezamenlijk bekend als ‘psychologisch kapitaal’.
Andere interventies kunnen variëren van gedragsmatige activiteiten zoals vriendelijk gedrag en het delen van goed nieuws, tot cognitieve activiteiten zoals het uiten van waardering, dankbaarheid en het stimuleren van optimisme. Een goed welzijnsbeleid zal deze activiteiten proactief integreren.
Een belangrijk aspect van amplitie is maatwerk. Niet elke interventie werkt voor iedereen. Het is essentieel dat interventies worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren en behoeften van werknemers. Dit vergroot niet alleen de kans op succes, maar zorgt er ook voor dat werknemers zich echt betrokken voelen bij hun eigen welzijn.
Het welzijnsbeleid wordt nu vaak op organisatieniveau gevoerd, een verdieping naar het individuele niveau brengt een verandering mee.
Om dit te implementeren heb je amplitie-bewuste leiders nodig, leidinggevenden die deze principes uit de positieve psychologie meenemen naar hun teams om zo tot florerende medewerkers te komen. Het goed opleiden van leidinggevenden is dus belangrijk.
Conclusie: de verschuiving van preventie naar amplitie markeert een nieuw tijdperk.
Het gaat niet langer alleen om het voorkomen van problemen, maar om het actief bevorderen van het welzijn van alle werknemers.
Organisaties die investeren in amplitie, investeren in een gezonde, gelukkige en productieve toekomst.
Artikel geschreven door Diederik Joukes van Springbok Coaching.
Wil je met amplitie aan de slag?
Zet het op de agenda in je organisatie.
Give us a call.
Ontvang tot 30% subsidie via de kmo-portefeuille van VLAIO. Registratienummer: DV.A238137. Lees meer …
Springbok Coaching
- Mellestraat 297A
- 8501 Heule (Kortrijk)
- +32 (0)484 58 60 06
- BE 0650.718.560
- hello@springbokcoaching.be