• Blog
  • Tips voor het afwisselen van thuis- en kantoorwerk

17 augustus 2021

Tips voor het afwisselen van thuis- en kantoorwerk

De verplichting om thuis te werken is nu volledig weggevallen, dat brengt na de verlofperiode een nieuwe uitdaging mee voor vele leidinggevenden en hun team.
shutterstock_224222017

De verplichting om thuis te werken is nu volledig weggevallen, dat brengt na de verlofperiode een nieuwe uitdaging mee voor vele leidinggevenden en hun team.
Naargelang het bedrijf, zullen enkele – of meerdere – van je collega’s op regelmatige tijdstippen van thuis uit werken. Dit brengt met zich mee dat de werkuren waarschijnlijk meer asynchroon verlopen. Minder de afgelijnde kantoor uren, maar werkdagen waar opvang van de kinderen, koken voor het gezin en sport tussendoortjes mee ingepland worden en er na bedtijd van de kinderen eventueel nog verder kan gewerkt worden. De tijdsbesteding werk- en privé wordt veel meer fluïde alsook de tijdstippen van het online beschikbaar zijn. Dit hybride werken vraagt om het synchroniseren van asynchrone werkers terwijl er tegelijk een grote behoefte is om een goede connectie te houden met het bedrijf en de collega’s.

Jezelf en je team hiervoor wapenen, vraagt tijd en een multidimensionale aanpak. Hieronder geven we onze top tips mee, om efficiëntie en een goede teamgeest te bevorderen in het hybride landschap.

1. Vertrouwen is de sleutel

Controle uitoefenen over wie wat doet, wordt enerzijds onmogelijk gemaakt door de huidige werkomstandigheden en anderzijds komt het productiviteit niet ten goede. Werknemers die vertrouwen krijgen en voelen van hun leidinggevende, gaan beter en méér presteren vergeleken met medewerkers die geen vertrouwen krijgen. Dit vertrouwen is de basis voor een duurzame samenwerking voor de hybride werker.

2. Vermijd stress door een goede planning

Work-life balance is nog nooit zo actueel geweest, aangezien je werkplek mee je woonplek wordt en vice versa. Bespreek met je gezinsleden en je baas wat je noden zijn qua tijdsbesteding en werk hierrond een transparante planning uit. Op die manier is het duidelijk voor jezelf én je omgeving welke rol je zelf opneemt op welk tijdstip.

Ook voor singles is het énorm belangrijk om een planning voorop te stellen. Alleenstaanden zijn het meest kwetsbaar voor het ontwikkelen van werkgerelateerde psychische vermoeidheid, nog meer wanneer het vrouwen betreft. Een duidelijke afbakening van werk- en privétijd is een belangrijk deel van de strategie om dit te voorkomen.

work life balance
shutterstock_222328228
3. Je eettafel en je werkplek zijn niet verenigbaar

Niets zo vervelend als het snel bij elkaar moeten rapen van je documenten omdat het tijd is voor het avondeten. Door te werken in dezelfde ruimte als waarin je ontspant, is er geen fysieke en mentale barrière tussen werk en privé en kom je veel moeilijker tot ontspanning. Creëer een ruimte waar je in werkmodus gaat en waar je de werkmodus kan achterlaten als je weer richting leasure-mode gaat.

4. Creëer een ritueel om je werkdag af te sluiten

Wanneer je naar het werk gaat of terug naar huis keert is de auto-, trein of fietsrit vaak een ritueel om de werkdag af te sluiten. De dagen dat je van thuis werkt valt die afstand weg en is het aan jou om een eigen ritueel te creëren. Dat kan gaan van een lijstje to do’s neerschrijven, tot een reflectie moment, tot een 10 min work out of wandeling. Whatever works for you. Creëer een vaste routine, zodat ook op de dagen dat je van thuis uit werkt, je automatisch van werk naar privé modus switcht. Zo behoud je meer focus voor je werk en meer energie voor je vrije tijd.

5. Ga in connectie met je collega’s

Weten wat je collega bezig houdt, naast het beantwoorden van jouw mails is een belangrijk onderdeel van je samenwerking. Zoek een activiteit of onderwerp die je verbindt, opdat je op deze momenten écht kan connecteren. Wekelijks een vers bereide lunch delen op kantoor (voor jou vers bereid door Canteen), samen sporten, fijne vakantieplekken uitwisselen of samen een online cursus volgen, … De mogelijkheden zijn eindeloos. Behoed je er van om enkel gedachten uit te wisselen over het werk, dat maakt het zoveel leuker.

Bij Springbok Coaching merken we een grote nood aan connectie enerzijds en aan oplossingen anderzijds, om deze uitdagingen op maat aan te kunnen pakken. Voor organisaties die deze nood ook voelen, ontwikkelden we een online coaching platform om de hybride werknemer veerkrachtig te maken in een veranderend landschap.

Het VITAPLAN is een 4 weken online coaching traject. In dit nieuwe programma wordt je online en live begeleid door een Springbok Gezondheidscoach. Je leert goed om te gaan met de work-life balance, om te werken in verbinding, over de kracht van positief denken en over hoe persoonlijke doelen te stellen en te bereiken. Individuele en groepstraining staan centraal. Deze training is een combinatie van online training met videofragmenten, downloadbare informatie, een handig werkboek, gezonde recepten, oefeningen die je lichamelijk en geestelijk welzijn bevorderen en daarbij ook begeleiding door een Springbok Gezondheidscoach.

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium

Gerelateerde artikels

15 september 2022

Team Springbok ‘walks the talk’ en neemt duurzaamheid vanaf vandaag nu nog serieuzer

Met ons team Springbokkers beslisten we unaniem op onze strategische dagen in juni te Heist dat we resoluut een duurzame onderneming willen zijn! We love the people, and the planet! Daarom willen we de kar van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of, in het Nederlands, Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) trekken.
12 september 2022

Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

Ben je een teamleider, manager, andere leidinggevende of verantwoordelijk voor het welzijn binnen je organisatie? Met deze vijf tips voor zelfzorg voor een gezonde geest hou je je energiepeil op punt – en kan je je team ook extra motiveren om hetzelfde te doen.

Gerelateerde workshops

Whealthy Workplaces Amsterdam

In oktober dompelen we ons opnieuw onder in de Amsterdamse bedrijfswereld waar de overtuiging heerst: zonder vitale medewerkers, geen succesvolle organisatie!

Whealthy Workplaces Kopenhagen

Tijdens deze driedaagse studiereis naar Kopenhagen worden alle traditionele inzichten over gezondheid op de werkvloer stevig door elkaar geschud.