• Blog
  • Immuniteit in Balans – Deel 2: Evenwichtige voeding en gezonde omgeving

09 juni 2021

Immuniteit in Balans – Deel 2: Evenwichtige voeding en gezonde omgeving

Onze ongezonde levensstijl vergroot de kans op chronische aandoeningen. Welvaartsziekten, of beter gezegd levensstijlziekten, zijn niet meer weg te denken in onze Westerse maatschappij. Denk aan diabetes, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, etc. Heel wat van deze ziekten zijn voor een groot deel te vermijden. Zo kan diabetes type 2 voor +/- 90 % vermeden worden door aanpassingen in onze levensstijl, onder andere door gezonde voeding en meer beweging.
jannis-brandt-mmsQUgMLqUo-unsplash

Gezonde evenwichtige voeding

Gezonde voeding is essentieel om gezond te blijven en levert de juiste stoffen aan om immuniteit op te bouwen, denk aan vitaminen, mineralen, vezels, gezonde vetten, …

Een gezond gewicht draagt bij tot een sterkere weerstand. Bij overgewicht en teveel buikvet verminder je je immuniteit. Door de groei van vetweefsel krijg je tal van ontstekingsreacties in je lichaam. Het immuunsysteem moet zich zo continu inzetten op deze laaggradige perifere ontstekingen waardoor het geen of onvoldoende energie meer over heeft voor andere zaken zoals virusbestrijding.

Onze darmwand is één van de verdedigingslinies van ons immuunsysteem. Door verkeerde en ongezonde voedingskeuzes creëren we de kans op een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand, waardoor virussen en bacteriën ongecontroleerd in de bloedbaan kunnen komen. Wist je dat 80 % van ons immuunsysteem in de darmen zit met B-lymfocyten en bijhorende immoglobulinen. De juiste voedingsproducten zorgen voor een optimale werking van de darmwand en een sterke immuniteit.

Hieronder enkele concrete tips en trics om te streven naar een gezonder en evenwichtiger eetpatroon:

  • Eet meer groenten.
  • Ga uit van onbewerkte verse voeding, vermijd kant en klare maaltijden.
  • Kies voor gezonde vetten: onverzadigde vetten uit olie, noten en vette vis.
  • Eet meer omega 3 uit vette vis en noten.
  • Verminder drastisch (of schrap) snelle toegevoegde suikers uit (koffie)koeken, snoep, frisdrank, gebak, etc.
  • Verminder je porties. Pas de Japanse tip toe: hari hachi bun me. Dat betekent: eet tot je 80 % verzadigd bent.
Groensels
omgeving groen

Gezonde omgeving

Naast onze levensstijl is onze omgeving een tweede belangrijke factor in ons ziektepatroon.

Luchtvervuiling wordt een alsmaar grote issue binnen onze maatschappij. Volgens Reginald Deschepper, auteur van het boek “Je levensstijl als medicijn”, is ongeveer 1 op 5 sterfgevallen in Europa toe te schrijven aan milieufactoren. Voor ieder van ons kost ons dit gemiddeld 1 jaar van ons leven.

Daarnaast kan onze omgeving ook positief werken. Voldoende vitamine D voorkomt een overreactie van het immuunsysteem. Tal van ziekenhuizen, zoals het AZ Delta in Roeselare, wezen in studies naar het mogelijke verband tussen een ernstig vitamine D tekort en de opname van covid patienten. Dat zou ook een impact hebben op het herstel ervan. Hier dient nog meer onderzoek te gebeuren om een duidelijk verband te leggen.

Naast een beperkte opname van vitamine D uit vlees, zuivel en vette vis, kan het licht van de zon ons vitamine D-gehalte op peil houden. Het overgrote deel maken we nl. aan via de huid als we buitenkomen in het zonlicht. Uit verschillende studies en rapporten blijkt dat een kwartier tot een halfuur per dag buitenkomen bij daglicht voldoende is voor de aanmaak van vitamine D. Zeker in de winter is dit een aandachtspunt.

Je omgeving kan je ook een duwtje in de rug geven om het gezonde gedrag te stellen. Dit heet nudging. Een gezonde en stimulerende omgeving zet je aan om makkelijker de stap te zetten. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk.

Enkele tips om je omgeving te nudgen:

  • Haal enkel gezonde tussendoortjes in huis. Zo hou je de verleiding onder controle. Maak een gezond boodschappenlijstje en hou je hieraan.
  • Zet je fruitschaal in het zicht en plaats je drinkfles naast je PC. Zo word je continu herinnerd aan de gezonde keuze: meer fruit eten en meer water drinken.
  • Eet meer vegetarisch of plantaardig, het vermindert het risico op hartziekten met 40%. (Bron: New Review Highlights Benefits of Plant-Based Diets for Heart Health pcrm.org).

Your body is your most priceless possession, take care of it.

Gezonde voeding blog immu

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Gerelateerde artikels

14 maart 2024

De onderschatte waarde van dagdromen…

Leïla Minten, Whealthy coach bij Springbok Coaching, licht voor ons in dit artikel toe waarom rustmomenten zo belangrijk zijn om in te bouwen doorheen de dag.Springbok Coaching begeleidt organisaties in het uitbouwen van structurele en duurzame initiatieven gebaseerd op een sterk welzijn-en gezondheidsbeleid, want we weten dat gezonde werknemers (in lichaam en geest) het kloppend hart vormen van elke organisatie.
08 februari 2024

Verbinding op het werk: een gids voor échte connecties

Welkom in de wonderbaarlijke wereld van het werk in 2024, waar de grootste uitdaging niet het halen van deadlines is, maar echte verbinding vinden met je collega’s. In een tijdperk waar GIFs en memes onze ‘diepe’ gesprekken vormen, wil ik jullie meenemen om eens te kijken hoe we de connectie kunnen herstellen. En ja, dit zal ook lukken zonder Wifi of 4G verbinding.

Gerelateerde workshops