• Blog
  • Drie tips om te starten met yoga

10 januari 2022

Drie tips om te starten met yoga

Hoe gaat het met jouw goede voornemens voor 2022? Was één daarvan toevallig meer tijd voor jezelf, rust en ontspanning? Dan is yoga misschien wel iets voor jou.
Pose.
Wat is yoga?

De betekenis van het woord yoga is ‘verbinding’ of ‘connectie’. Je kan het op verschillende manieren interpreteren: de connectie tussen je hoofd en hart of lichaam, verbinding met de natuur, connectie met anderen, … In de praktijk doe je in yoga fysieke houdingen of poses (asana’s), meditatie, ademhalingsoefeningen (pranayama) en leer je over de yoga filosofie (het onderzoeken van het menselijk bewustzijn en universum). Als je dit integreert in je dagelijks leven, dan wordt yoga meer een levensstijl.

“Als ik ‘yoga doe’, dan voel ik een connectie met mezelf. Ik kan observeren wat het leven met mij doet. Ik voel de effecten in mijn lichaam, gedachten en emoties. Een yogasessie is een pauze voor mezelf, stilstaan bij het nu. Ik kom altijd dichter bij mezelf.”

Misschien wil jij ook eens een yogales volgen, maar weet je niet hoe eraan te (her)beginnen. Ik zet je graag op weg met 3 tips.

1. Het is JOUW yoga

Mensen starten vaak met yoga omdat ze op zoek zijn naar meer mentale en innerlijke rust, flexibiliteit in lichaam en geest, zelfbewustzijn, tijd voor zichzelf, kracht, focus, persoonlijke ontwikkeling… Voor jou kan dat iets helemaal anders zijn. Het maakt eigenlijk niet uit waarom jij aan yoga doet. Doe het wel voor jezelf, niet voor anderen. Jij zal de meeste effecten ervaren van jouw yoga beoefening. Je zal ook iets positiefs uitstralen naar je omgeving toe, dus daar worden andere ook beter van. Denk in de eerste plaats aan jezelf, dat mag.

2. Zoek tot je vindt!

Er bestaan veel verschillende stijlen van yoga: Hatha, Yin, Iyengar, Ashtanga, Vinyasa, Kundalini, Nidra, Dru, … en nog vele anderen. Deze stijlen worden dan nog eens door verschillende yogadocenten gegeven die elk hun eigen persoonlijkheid hebben en andere accenten leggen. Dat maakt het yoga aanbod eindeloos. Als je met yoga wilt starten, nodig ik je echt uit om op zoek te gaan naar wat jij nodig hebt, welke yoga jij nodig hebt, nu. Start met een les bij jou in de buurt of een online les voor beginners. Je kan in elke yogastudio of online yogaplatform wel een proefles volgen. Probeer verschillende lessen uit op momenten die voor jou passen. Misschien duurt het even voor je vindt wat je zoekt. Hou vol en ervaar telkens wat yoga met jou doet. Ga dan verder met wat goed voelt voor jou. Na verloop van tijd zal je misschien willen veranderen van stijl of docent. Dat is helemaal goed. Het maakt jouw yoga pad extra boeiend.

Pose.
Pose.
3. Heb geduld met jezelf

Oorspronkelijk streefden yogabeoefenaars (yogi’s) naar ‘zo lang mogelijk kunnen mediteren’. In de tijd waarin we nu leven, krijgen de yogahoudingen (asana’s) veel aandacht. Vaak is dat ook nodig om ons lichaam soepel te houden en in balans te krijgen. Meer dan een half uur op de grond stil blijven zitten in kleermakerszit is namelijk een hele uitdaging. Probeer het maar eens en kijk hoe je lichaam reageert… De uitdaging is niet enkel fysiek, ook mentaal en emotioneel. We zijn het niet gewoon om stil te blijven zitten of om ons op één iets te focussen. Met yoga kan je je gedachten verstillen. Je kan meer ruimte maken tussen je gedachten: zo creëer je meer helderheid in je hoofd. In een oude yogatekst (de sutra’s van Patanjali) staat het zo beschreven: ‘yoga citta vritti nirodah’. Vrij vertaald betekent dit ‘yoga is de staat waarin mentale en emotionele fluctuaties stil worden’. Je kan met yoga je gedachten en/of emoties niet helemaal stopzetten. Dat is een illusie. Je kan ze wel stiller en rustiger maken, na verloop van tijd. Dat lukt meestal niet in de eerste yogales die je volgt. Geduld hebben met jezelf is de boodschap. Doe het stap voor stap.

Mythe: je moet lenig zijn om yoga te kunnen doen

Dat is zo verkeerd. Het is andersom: yoga maakt jou leniger, flexibeler in jouw lichaam én geest. Jammer genoeg bestaat er schaamte rond. Sommige mensen durven niet naar een yogales omdat ze denken dat ze alles al moeten kunnen. Ze willen het al kunnen zoals op de prachtige foto’s die je zie verschijnen op sociale media. Misschien zal dat wel nooit zo zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Elk lichaam is anders. Dat maakt jouw yoga beleving anders dan die van anderen en dus uniek. Vergelijk jezelf niet met anderen. Daar word je niet beter van, toch?

Mijn yogaverhaal
“In 2008 volgde ik mijn eerste yogales. Sindsdien probeerde ik verschillende stijlen en docenten. Een fijne zoektocht waarin yoga mijn pad telkens opnieuw kruiste. Tot ik in 2017 een burn-out kreeg. Ik had al een hele tijd “geen tijd meer voor yoga”. Ik nam in het algemeen niet genoeg tijd meer om voor mezelf te zorgen. Tijdens mijn herstel ging ik naar een heel rustige yin yogales (energie voor meer had ik niet) en toen ik op mijn mat zat, wist ik: hier moet ik zijn, dit is wat ik nodig heb. Op dat moment maakte ik een belofte aan mezelf: dit laat ik nooit meer los. Zo gezegd, zo gedaan. Ik verlangde naar meer yoga in mijn leven. Ik was (en ben nog steeds) zo nieuwsgierig. Stiekem vroeg ik me af of ik zelf lessen zou kunnen geven. Ik wuifde het idee weg: “dat is veel te moeilijk”, “dat kan ik niet”, “dat past niet in mijn leven als werkende mama”, “een lange opleiding volgen, zoveel dingen onthouden, dat is niet meer voor mij weggelegd”. In de zomer van 2019 besloot ik mijn hart te volgen. Ik stopte met mijn job en schreef me in voor mijn eerste yogaopleiding. Eén van de beste keuzes in mijn leven! Als yogadocente kan ik mijn hele leven een nieuwsgierige yogi (yogabeoefenaar) blijven. Ik kan eindeloos nieuwe kennis en inspiratie opdoen. Er valt zoveel te ontdekken over het leven als mens, anderen, jezelf en je lichaam op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak.
73

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium

Gerelateerde artikels

15 maart 2022

Hybride werken als team: waarom ook jouw team een teamboost kan gebruiken

Teams zijn de drijvende kracht achter elke organisatie. Hoewel we ons hier wel degelijk van bewust zijn, hebben heel wat teams de afgelopen twee jaar geleden onder de pandemie. Het gebrek aan connectie, de verminderde kwaliteit van onze communicatie, tal van onpersoonlijke gesprekken en een gevoel van isolatie: slechts enkele van de vele (negatieve) effecten die we hebben gezien, gehoord en gevoeld door hybride te werken als team. Net daarom hebben we bij Springbok beslist om ook volop in te zetten op teamcoaching en het ondersteunen van (w)healthy teams.
18 februari 2022

Zorgen voor wellbeing in de huidige on/off-situatie

Het welbevinden van je medewerkers faciliteren is vandaag belangrijker én uitdagender dan ooit. Ontdek "blended learning": een flexibele combinatie van zowel off- als online programmaonderdelen waarin het fun element een belangrijke rol speelt.

Gerelateerde workshops

  • Infosessies

Webinarreeks ‘De 7 pijlers van een whealthy levensstijl’

In een achtdelige webinarreeks neemt ons Springbok-team je mee op de spannende ontdekkingsreis die een whealthy levensstijl is. Iedere vrijdag van mei en juni, gratis en voor niks.
  • Masterclasses

Whealthy Workplaces

Een structureel ‘whealthy’ management op de werkvloer vindt stilaan zijn weg. Vooraanstaande organisaties investeren al volop in deze mix van gezondheid, welzijn en weelde.
  • Inspiratiereizen

Whealthy Workplaces Amsterdam

In oktober dompelen we ons opnieuw onder in de Amsterdamse bedrijfswereld waar de overtuiging heerst: zonder vitale medewerkers, geen succesvolle organisatie!

Springbok Coaching

Ontvang onze nieuwsbrief

icon-angle icon-bars icon-times