• Blog
  • Drie tips om te starten met yoga

10 januari 2022

Drie tips om te starten met yoga

Hoe gaat het met jouw goede voornemens voor 2022? Was één daarvan toevallig meer tijd voor jezelf, rust en ontspanning? Dan is yoga misschien wel iets voor jou.
Pose.
Wat is yoga?

De betekenis van het woord yoga is ‘verbinding’ of ‘connectie’. Je kan het op verschillende manieren interpreteren: de connectie tussen je hoofd en hart of lichaam, verbinding met de natuur, connectie met anderen, … In de praktijk doe je in yoga fysieke houdingen of poses (asana’s), meditatie, ademhalingsoefeningen (pranayama) en leer je over de yoga filosofie (het onderzoeken van het menselijk bewustzijn en universum). Als je dit integreert in je dagelijks leven, dan wordt yoga meer een levensstijl.

“Als ik ‘yoga doe’, dan voel ik een connectie met mezelf. Ik kan observeren wat het leven met mij doet. Ik voel de effecten in mijn lichaam, gedachten en emoties. Een yogasessie is een pauze voor mezelf, stilstaan bij het nu. Ik kom altijd dichter bij mezelf.”

Misschien wil jij ook eens een yogales volgen, maar weet je niet hoe eraan te (her)beginnen. Ik zet je graag op weg met 3 tips.

1. Het is JOUW yoga

Mensen starten vaak met yoga omdat ze op zoek zijn naar meer mentale en innerlijke rust, flexibiliteit in lichaam en geest, zelfbewustzijn, tijd voor zichzelf, kracht, focus, persoonlijke ontwikkeling… Voor jou kan dat iets helemaal anders zijn. Het maakt eigenlijk niet uit waarom jij aan yoga doet. Doe het wel voor jezelf, niet voor anderen. Jij zal de meeste effecten ervaren van jouw yoga beoefening. Je zal ook iets positiefs uitstralen naar je omgeving toe, dus daar worden andere ook beter van. Denk in de eerste plaats aan jezelf, dat mag.

2. Zoek tot je vindt!

Er bestaan veel verschillende stijlen van yoga: Hatha, Yin, Iyengar, Ashtanga, Vinyasa, Kundalini, Nidra, Dru, … en nog vele anderen. Deze stijlen worden dan nog eens door verschillende yogadocenten gegeven die elk hun eigen persoonlijkheid hebben en andere accenten leggen. Dat maakt het yoga aanbod eindeloos. Als je met yoga wilt starten, nodig ik je echt uit om op zoek te gaan naar wat jij nodig hebt, welke yoga jij nodig hebt, nu. Start met een les bij jou in de buurt of een online les voor beginners. Je kan in elke yogastudio of online yogaplatform wel een proefles volgen. Probeer verschillende lessen uit op momenten die voor jou passen. Misschien duurt het even voor je vindt wat je zoekt. Hou vol en ervaar telkens wat yoga met jou doet. Ga dan verder met wat goed voelt voor jou. Na verloop van tijd zal je misschien willen veranderen van stijl of docent. Dat is helemaal goed. Het maakt jouw yoga pad extra boeiend.

Pose.
Pose.
3. Heb geduld met jezelf

Oorspronkelijk streefden yogabeoefenaars (yogi’s) naar ‘zo lang mogelijk kunnen mediteren’. In de tijd waarin we nu leven, krijgen de yogahoudingen (asana’s) veel aandacht. Vaak is dat ook nodig om ons lichaam soepel te houden en in balans te krijgen. Meer dan een half uur op de grond stil blijven zitten in kleermakerszit is namelijk een hele uitdaging. Probeer het maar eens en kijk hoe je lichaam reageert… De uitdaging is niet enkel fysiek, ook mentaal en emotioneel. We zijn het niet gewoon om stil te blijven zitten of om ons op één iets te focussen. Met yoga kan je je gedachten verstillen. Je kan meer ruimte maken tussen je gedachten: zo creëer je meer helderheid in je hoofd. In een oude yogatekst (de sutra’s van Patanjali) staat het zo beschreven: ‘yoga citta vritti nirodah’. Vrij vertaald betekent dit ‘yoga is de staat waarin mentale en emotionele fluctuaties stil worden’. Je kan met yoga je gedachten en/of emoties niet helemaal stopzetten. Dat is een illusie. Je kan ze wel stiller en rustiger maken, na verloop van tijd. Dat lukt meestal niet in de eerste yogales die je volgt. Geduld hebben met jezelf is de boodschap. Doe het stap voor stap.

Mythe: je moet lenig zijn om yoga te kunnen doen

Dat is zo verkeerd. Het is andersom: yoga maakt jou leniger, flexibeler in jouw lichaam én geest. Jammer genoeg bestaat er schaamte rond. Sommige mensen durven niet naar een yogales omdat ze denken dat ze alles al moeten kunnen. Ze willen het al kunnen zoals op de prachtige foto’s die je zie verschijnen op sociale media. Misschien zal dat wel nooit zo zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Elk lichaam is anders. Dat maakt jouw yoga beleving anders dan die van anderen en dus uniek. Vergelijk jezelf niet met anderen. Daar word je niet beter van, toch?

Mijn yogaverhaal
“In 2008 volgde ik mijn eerste yogales. Sindsdien probeerde ik verschillende stijlen en docenten. Een fijne zoektocht waarin yoga mijn pad telkens opnieuw kruiste. Tot ik in 2017 een burn-out kreeg. Ik had al een hele tijd “geen tijd meer voor yoga”. Ik nam in het algemeen niet genoeg tijd meer om voor mezelf te zorgen. Tijdens mijn herstel ging ik naar een heel rustige yin yogales (energie voor meer had ik niet) en toen ik op mijn mat zat, wist ik: hier moet ik zijn, dit is wat ik nodig heb. Op dat moment maakte ik een belofte aan mezelf: dit laat ik nooit meer los. Zo gezegd, zo gedaan. Ik verlangde naar meer yoga in mijn leven. Ik was (en ben nog steeds) zo nieuwsgierig. Stiekem vroeg ik me af of ik zelf lessen zou kunnen geven. Ik wuifde het idee weg: “dat is veel te moeilijk”, “dat kan ik niet”, “dat past niet in mijn leven als werkende mama”, “een lange opleiding volgen, zoveel dingen onthouden, dat is niet meer voor mij weggelegd”. In de zomer van 2019 besloot ik mijn hart te volgen. Ik stopte met mijn job en schreef me in voor mijn eerste yogaopleiding. Eén van de beste keuzes in mijn leven! Als yogadocente kan ik mijn hele leven een nieuwsgierige yogi (yogabeoefenaar) blijven. Ik kan eindeloos nieuwe kennis en inspiratie opdoen. Er valt zoveel te ontdekken over het leven als mens, anderen, jezelf en je lichaam op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak.
73

Dankzij de laagdrempelige en enthousiaste aanpak van het team van Springbok zien we gedragsverandering bij onze medewerkers inzake een gezonde levensstijl. Jaar na jaar inspireert Springbok ons bij het uitwerken van ons Wellbee-ium project. Ook medewerkers die aanvankelijk niet zo overtuigd waren, krijgt Springbok toch over de streep. Dit draagt bij tot het algemeen welzijn van alle Ingenium medewerkers.

Ellen Dhaese, HR Manager, Ingenium

Gerelateerde artikels

15 september 2022

Team Springbok ‘walks the talk’ en neemt duurzaamheid vanaf vandaag nu nog serieuzer

Met ons team Springbokkers beslisten we unaniem op onze strategische dagen in juni te Heist dat we resoluut een duurzame onderneming willen zijn! We love the people, and the planet! Daarom willen we de kar van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of, in het Nederlands, Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) trekken.
12 september 2022

Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

Ben je een teamleider, manager, andere leidinggevende of verantwoordelijk voor het welzijn binnen je organisatie? Met deze vijf tips voor zelfzorg voor een gezonde geest hou je je energiepeil op punt – en kan je je team ook extra motiveren om hetzelfde te doen.

Gerelateerde workshops

Whealthy Workplaces Amsterdam

In oktober dompelen we ons opnieuw onder in de Amsterdamse bedrijfswereld waar de overtuiging heerst: zonder vitale medewerkers, geen succesvolle organisatie!

Whealthy Workplaces Kopenhagen

Tijdens deze driedaagse studiereis naar Kopenhagen worden alle traditionele inzichten over gezondheid op de werkvloer stevig door elkaar geschud.