• Blog
  • Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

12 september 2022

Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

Ben je een teamleider, manager, andere leidinggevende of verantwoordelijk voor het welzijn binnen je organisatie? Met deze vijf tips voor zelfzorg voor een gezonde geest hou je je energiepeil op punt – en kan je je team ook extra motiveren om hetzelfde te doen.
Tip 1: slaap voldoende

Wie voldoende slaapt, zorgt zelf voor een verbeterd welzijn doorheen de werkdag. Geef jezelf dus voldoende tijd om te slapen! Meestal betekent dit dat je gewoon wat vroeger je lekkere bedje opzoekt.

Tip 2: beperk je tot één taak per keer
Wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat niemand kan multitasken, zelfs vrouwen niet? Multitasken is heel snel na elkaar activiteiten afwisselen, wat contraproductief werkt. Het alternatief: één taak per keer aanpakken. Zo ben je minder snel afgeleid en kan je je volledig focussen op de taak die je op dat moment aan het doen bent.
Tip 3: bepaal de intentie van de dag
Door een intentie te zetten aan het begin van je dag, een gevoel te bepalen dat je die dag wil ervaren, zullen je acties sneller leiden tot het gewenste resultaat. Wie bijvoorbeeld gefocust wil zijn, of positief, zal hiernaar werken, en effectief dat gevoel evenaren.
Tip 4: bekijk je e-mails later op de dag
Wie ’s morgens meteen z’n mailbox controleert, begint vaak al snel met allerlei korte(re) klusjes. En is dus al meteen afgeleid. ’s Morgens ben je net het meest creatief en gefocust. Gebruik die energie om eerst de complexere misschien lastige(re) taken op te nemen, en beantwoord dan pas je e-mailberichten.
Tip 5: allow the fun

Haal plezier uit je werk waar je maar kan. Kijk eens echt hoe je je werk zo leuk mogelijk kan maken. Door kleine leuke momenten te organiseren creëer je een positieve werkomgeving. En krijg je een stevige portie energie. Let’s get it (d)on(e)! Een spelelement toevoegen door jezelf of anderen uit te dagen? Koffietje of theetje om klokslag 10 uur? Waarom niet. Zoek die moments of fun actief op en geniet er van.

Wil jij jouw welzijn en die van je collega's nog verbeteren?

Of werk je liever aan je leiderschapsskills?

Zonder deze oefening liepen we een groter risico om mensen te verliezen. We hebben die kans nu verkleind omdat we iedereen de mogelijkheid hebben gegeven om mee te werken aan wat de toekomst van ons team is. Het is een start, we hebben nog een hele lange weg te gaan.

Bart Desmet, Partner International Tax Services, EY

Gerelateerde artikels

15 september 2022

Team Springbok ‘walks the talk’ en neemt duurzaamheid vanaf vandaag nu nog serieuzer

Met ons team Springbokkers beslisten we unaniem op onze strategische dagen in juni te Heist dat we resoluut een duurzame onderneming willen zijn! We love the people, and the planet! Daarom willen we de kar van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of, in het Nederlands, Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) trekken.
05 september 2022

Back to work

Zijn alle medewerkers van je organisatie back to work na een relaxte vakantie? Iedereen uitgeslapen en opgewekt terug aan het werk? Hier wat inspiratie om de motivatie op peil te houden.

Gerelateerde workshops

Whealthy Workplaces Amsterdam

In oktober dompelen we ons opnieuw onder in de Amsterdamse bedrijfswereld waar de overtuiging heerst: zonder vitale medewerkers, geen succesvolle organisatie!

Whealthy Workplaces Kopenhagen

Tijdens deze driedaagse studiereis naar Kopenhagen worden alle traditionele inzichten over gezondheid op de werkvloer stevig door elkaar geschud.