• Blog
  • Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

12 september 2022

Zelfzorg tips voor een gezonde (werk)geest

Ben je een teamleider, manager, andere leidinggevende of verantwoordelijk voor het welzijn binnen je organisatie? Met deze vijf tips voor zelfzorg voor een gezonde geest hou je je energiepeil op punt – en kan je je team ook extra motiveren om hetzelfde te doen.
Tip 1: slaap voldoende

Wie voldoende slaapt, zorgt zelf voor een verbeterd welzijn doorheen de werkdag. Geef jezelf dus voldoende tijd om te slapen! Meestal betekent dit dat je gewoon wat vroeger je lekkere bedje opzoekt.

Tip 2: beperk je tot één taak per keer
Wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat niemand kan multitasken, zelfs vrouwen niet? Multitasken is heel snel na elkaar activiteiten afwisselen, wat contraproductief werkt. Het alternatief: één taak per keer aanpakken. Zo ben je minder snel afgeleid en kan je je volledig focussen op de taak die je op dat moment aan het doen bent.
Tip 3: bepaal de intentie van de dag
Door een intentie te zetten aan het begin van je dag, een gevoel te bepalen dat je die dag wil ervaren, zullen je acties sneller leiden tot het gewenste resultaat. Wie bijvoorbeeld gefocust wil zijn, of positief, zal hiernaar werken, en effectief dat gevoel evenaren.
Tip 4: bekijk je e-mails later op de dag
Wie ’s morgens meteen z’n mailbox controleert, begint vaak al snel met allerlei korte(re) klusjes. En is dus al meteen afgeleid. ’s Morgens ben je net het meest creatief en gefocust. Gebruik die energie om eerst de complexere misschien lastige(re) taken op te nemen, en beantwoord dan pas je e-mailberichten.
Tip 5: allow the fun

Haal plezier uit je werk waar je maar kan. Kijk eens echt hoe je je werk zo leuk mogelijk kan maken. Door kleine leuke momenten te organiseren creëer je een positieve werkomgeving. En krijg je een stevige portie energie. Let’s get it (d)on(e)! Een spelelement toevoegen door jezelf of anderen uit te dagen? Koffietje of theetje om klokslag 10 uur? Waarom niet. Zoek die moments of fun actief op en geniet er van.

Wil jij jouw welzijn en die van je collega's nog verbeteren?

Of werk je liever aan je leiderschapsskills?

Zonder deze oefening liepen we een groter risico om mensen te verliezen. We hebben die kans nu verkleind omdat we iedereen de mogelijkheid hebben gegeven om mee te werken aan wat de toekomst van ons team is. Het is een start, we hebben nog een hele lange weg te gaan.

Gerelateerde artikels

14 maart 2024

De onderschatte waarde van dagdromen…

Leïla Minten, Whealthy coach bij Springbok Coaching, licht voor ons in dit artikel toe waarom rustmomenten zo belangrijk zijn om in te bouwen doorheen de dag.Springbok Coaching begeleidt organisaties in het uitbouwen van structurele en duurzame initiatieven gebaseerd op een sterk welzijn-en gezondheidsbeleid, want we weten dat gezonde werknemers (in lichaam en geest) het kloppend hart vormen van elke organisatie.
08 februari 2024

Verbinding op het werk: een gids voor échte connecties

Welkom in de wonderbaarlijke wereld van het werk in 2024, waar de grootste uitdaging niet het halen van deadlines is, maar echte verbinding vinden met je collega’s. In een tijdperk waar GIFs en memes onze ‘diepe’ gesprekken vormen, wil ik jullie meenemen om eens te kijken hoe we de connectie kunnen herstellen. En ja, dit zal ook lukken zonder Wifi of 4G verbinding.

Gerelateerde workshops